onsdag den 25. oktober 2017

Dessau kunst og kultur brev 9

Kære rejsevenner!
Vi har sagt farvel til Berlin og har vendt næsen mod Dessau, hvor Niels Ebbe har sørget for overnatning på en Stellplatz (overnatningsplads for autocampere) på en flyveplads lidt uden for byen, hvor der er adgang til el, wifi, bad og toilet. I Berlin lå campingpladsen også forholdsvis tæt på lufthavnen. Her er det en mindre befærdet flyveplads: 

image1.jpeg

Hugo Junckers navn ses også på nærliggende “Junkers Technikmuseum”, hvor bla gamle og udrangerede fly pryder plænen foran bygningen. 

Dessau var valgt pgra udgangspunktet for at gå i Luthers fodspor, så for vores vedkommende var der absolut ingen forventninger til byen ud over at være en almindelig provinsby, men vi blev klogere!

På den folder, vi fik udleveret på Stellplatz’en, stod “BAUHAUS”! Og jeg var med det samme klar over, at det ikke var byggemarkedet med samme navn, men arnestedet / skolen for udviklingen af den moderne kunst og arkitektur. Navne som Klee, Kandinsky og Vilh. Bjerke Petersen dukkede prompte frem på lystavlen. Igen et blik på fotoet på folderen! 


lignede nu godt nok mest af alt en fabriksbygning! 
Nå, men det kunne jo være, at vi kom forbi, når vi fik jernhestene sadlet og cyklede ind til byen for at proviantere mm. Som sagt, så gjort. 

image2.jpeg





Den ene kunstteoribog efter den anden samt selvfølgelig design! 
Må indrømme, at jeg faldt for fristelsen! 

Men der er meget mere at se - også på hjemmesiden, som er på både engelsk og tysk: http://www.bauhaus-dessau.de/de/index.html

Her kommer en kortfattet version af Bauhaus’ historie:
Bauhaus, Staatliches Bauhaus blev oprettet i 1919 i Weimar med en sammenlægning af byens kunsthåndværkerskole og kunstakademi. I 1925 flyttede skolen til Dessau og i 1932 videre til Berlin, hvor den året efter blev nedlagt under pres fra nazisterne. 1995 er Bauhaus igen tilbage i Dessau. 
Opbygningen og undervisningen var baseret på en forening af alle kunstneriske arbejdsområder: arkitektur, maleri, skulptur, kunsthåndværk, industrielt design mm. og med den overordnede målsætning at højne de æstetiske værdier i det moderne industrisamfunds rammer for den menneskelige tilværelse, ikke mindst arbejderklassens livsmiljøer. Men det håbdværksmæssige fundament skulle være i orden. Bauhausæstetikken knyttes an til funktionalismen inden for arkitekturen og konstruktivismen inden for billedkunsten. Blandt de i Danmark mest kendte lærerkræfter var: Johannes Itten, Wassily Kandinsky og Paul Klee samt Vilhelm Bjerke Petersen.

Men også kunstnersammenslutningerne “Der Blaue Reiter” og “Linien” har relateringer til Bauhaus. Kunstnersammenslutningen “Der Blaue Reiter” lå med opstarten i 1911 endda forud. 
“Der Blaue Reiter, ('Den blå rytter'), tysk kunstnergruppe af international observans, dannet 1911 i München af malerne Wassily Kandinsky og Franz Marc.Navnet Der Blaue Reiter refererer til titlen på et maleri af Kandinsky, hvor en rytter symboliserer gennembrud og forandring, men det knytter sig også til Franz Marcs billeder med blå heste. Gruppen havde ikke et formuleret program eller repræsenterede en bestemt kunstretning; man ønskede gennem eksperimentel frihed at vise mangfoldigheden i tidens kunst.
Gruppen gik i opløsning 1914 med udbruddet af 1. Verdenskrig, men flere af dens medlemmer blev senere knyttet til kunstskolen Bauhaus, hvis idégrundlag var beslægtet med Der Blaue Reiters åbne struktur.”

Vi har tidligere nævnt Cranach den ældre i forbindelse med Luther. I Sct. Johannes Kirche i Dessau hang tre originalmalerier - to af Cranach den ældre og et af Cranach den yngre, men her tager Niels Ebbe over som pennefører i næste brev

Kærlig hilsen fra Niels Ebbe og Else på torvet i Dessau

Ingen kommentarer:

Send en kommentar