Luftbroen til Berlin - historien bag den legendariske luftbro
http://www.stiftung-luftbrueckendank.de/#xl_xr_page_index
Else havde læst om at der skulle være et mindesmærke som var rejst efter at luftbroen havde varet fra 24. juni 1948 til 12. maj 1949.
Kort fortalt så var Berlin delt mellem Franskrig, USA, England og Rusland efter krigen. Russerne. Enigheden blev brudt allerede 3 år efter krigsafslutningen, da Stalin uventet i Juni blokerede for al forsyningslinier af landeveje, kanaler og jernbaner fra vesten til Berlin. Hvad Stalins intention var kan vi kun gisne om, men forlydener tyder på at han ville drive alle vestlige kræfter ud for selv at overtage hele Tyskland. Der var fare for en 3. verdenskrig.
Blokaden var naturligvis en katastrofe for Berlins befolkning, som hurtigt kunne komme til at lide sult. Derfor besluttede de øvrige allierede at der skulle etableres en luftbro ad 3 kanaler. Blokaden kom til at vare næsten et år og på sit højdepunkt blev der fløjet 5000 tons forsyninger ind i Berlin.
Flyvningerne kom til at koste britiske og amerikanske og franske menneskeliv. Monumentet, som vi ville se fortalte om de tab
Else havde læst om at der skulle være et mindesmærke som var rejst efter at luftbroen havde varet fra 24. juni 1948 til 12. maj 1949.
Kort fortalt så var Berlin delt mellem Franskrig, USA, England og Rusland efter krigen. Russerne. Enigheden blev brudt allerede 3 år efter krigsafslutningen, da Stalin uventet i Juni blokerede for al forsyningslinier af landeveje, kanaler og jernbaner fra vesten til Berlin. Hvad Stalins intention var kan vi kun gisne om, men forlydener tyder på at han ville drive alle vestlige kræfter ud for selv at overtage hele Tyskland. Der var fare for en 3. verdenskrig.
Blokaden var naturligvis en katastrofe for Berlins befolkning, som hurtigt kunne komme til at lide sult. Derfor besluttede de øvrige allierede at der skulle etableres en luftbro ad 3 kanaler. Blokaden kom til at vare næsten et år og på sit højdepunkt blev der fløjet 5000 tons forsyninger ind i Berlin.
Flyvningerne kom til at koste britiske og amerikanske og franske menneskeliv. Monumentet, som vi ville se fortalte om de tab
Over 200 omkom
Gendarmmarkt
Konger prøvede i 1700 tallet at skabe storslåede pladser. I Berlin har vi Gendarmmarkt tæt ved unter den Linden. Her er der tale om et mærkeligt eksempel. De franske huguenotter flygtede på grund af religions forfølgelse bl. a. til Danmark, Fredericia og til Berlin. Man mener der kom 20.000 og til Danmark 1672 blev der bygget en fransk kirke af de franske huegenotter (Det var ikke katolske, som nærmere var calvinister eller reformerte). I den anden ende af en plads blev der bygget en kirke 1801 under Frederik den første.
I den ene ende den tyske kirke og den anden ende den franske kirke
Den franske kirke bruges ikke som kirke og der var ingen adgang til den.
Pladsen derimellem blev brugt tll militære parader. Deraf navnet Gengarmmarkt. Men i virkeligheden er de to kirker kun bygget for at være baggrund for en pragtplads. De fungerer ikke og er dekoration skabt for at kongen kunne bryste sig af en pragtplads med 2 kirker. en anden af bygninger ved pladsen er Konzerthaus Berlin. Det er en smuk plads med et par tomme kulisser.
Bus nr 100 er en sigtseeing bus, hvor man løser billet til normal pris. Vi havde Berlin Welcome Card på anbefaling af Jette og Torben, som betragter Berlin som deres særlige ferieby og så kunne vi køre rundt i byen. Ruten gik op ad Unter den Linden til Brandenburger Tor, forbi Rigsdagen, som vi har biletter til søndag 22.10 kl 10.50. Videre forbi sejrsøjlen som blev rejst efter Bismarks sejr over Danmark i 1864 og Frankrig i 1871. Derefter passerede vi den Nordiske ambassade, som jeg var så hendig at besøge i 1999. Turen sluttede på Kurfürstendam ved Gedächtnis Kirche.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar